Suikers

Heb je voortdurend zin in zoetigheid? Misschien ben je dan wel suikerverslaafd. Als je suiker eet, stijgt de bloedsuikerspiegel. De lever probeert de suikers vervolgens om te zetten in vet, zodat je bloed weer “normaal” wordt; vandaar dat je dik wordt van veel suiker. Het effect van suiker op de hersenen is wellicht nóg heftiger. Zoetigheid zorgt er namelijk voor dat er dopamine wordt aangemaakt in de hersenen. Dopamine zorgt voor een gevoel van gelukzaligheid. Zodra de dopamine verdwijnt krijg je een dip en wil je meer. Zo ontstaat het opgedrongen positieve gevoel dat zoetigheid teweegbrengt.

Suikerverslaving voorkomen en verhelpen
Als je dopamineniveau niet snel genoeg wordt aangevuld, ontstaan er ontwenningsverschijnselen. Hoe meer suiker je eet, des te groter de dip naderhand en des te meer suiker je nodig hebt om je weer goed te voelen. Maar wat kun je tegen een suikerverslaving doen? Het enige juiste antwoord is: LANGZAAM AFBOUWEN. In een klap van 4 scheppen suiker in je thee naar suikerloze thee is veel moeilijker te verdragen dan afbouwen van 4 naar 3 ½, naar 3, naar 2 ½, naar 2 naar 1 ½, naar 1. Als je te snel afbouwt, is de kans bovendien groot dat je het al na korte tijd helemaal zat bent en jezelf volpropt met suikerrijke zoetigheden. Hierbij een aantal handige tips voor het afbouwen van je suikerinname en het voorkomen of verhelpen suikerverslaving.

Suikerverslaving voorkomen ‒ Tip 1: Pas op voor zoetstoffen
Een ‘suiker’ of ‘koolhydraat’ wordt vaak niet bij de naam van het beestje genoemd. Bovendien zijn er talloze verschillende suikers die verslavend werken. Let goed op voedingssuikers. Voorbeelden hiervan zijn dextrose, fructose, maltose, galactose, sacharose en glucose (alles wat eindigt op ‘ose’). Ook alles wat ‘honing’, ‘kandij’, ‘stroop’ of ‘siroop’ in de naam heeft bevat veel suiker. Probeer de inname van alle suikers en zoetstoffen sterk te beperken.

Suikerverslaving voorkomen ‒ Tip 2: Eet vers fruit
Ook vers fruit bevat (veel) suikers. Fruitsuiker heet fructose. Als de fructose in vers fruit zit, ben je er in ieder geval zeker van dat je naast de fruitsuiker een heleboel belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt en geen “lege koolhydraten”. Bovendien is fruit veel minder zoet dan snoep, waardoor het effect op de hersenen veel geringer is. Dus: als je zin hebt in iets zoets, neem dan fruit!

Suikerverslaving voorkomen ‒ Tip 3: Vermijd suikervervangers
Niet alleen “échte suiker” veroorzaakt dit vreugdevolle gevoel en de bijbehorende verslavingsverschijnselen, maar ook synthetische zoetstoffen. Dit zijn stofjes die o.a. Light producten zoet maken. Synthetische zoetstoffen zorgen ervoor dat je minder snel dik wordt, maar het effect op je hersenen is gelijk aan echte suiker. Alles wat zoet is, is dus in meer of mindere mate verslavend; ook synthetische zoetstoffen. Er zijn talloze van dit soort zoetstoffen met ieder hun eigen naam en E-nummer.

Suikerverslaving voorkomen ‒ Tip 4: Volkoren i.p.v. wit
Witbrood, witte pasta en witte rijst bevatten enkelvoudige, snelle koolhydraten (monosachariden). Bij veruit de meeste mensen worden deze veelvuldig en snel opgenomen. Daardoor zorgen witte producten voor een grotere suikerkick dan de vezelrijke volkoren varianten met langzame, gecompliceerde koolhydraten (disachariden, oligosachariden en polysachariden).

Suikerverslaving voorkomen ‒ Tip 5: Beperk vruchtensappen
Een glaasje vruchtensap op zijn tijd is prima. Drink er echter niet te veel van. Vruchtensap mist namelijk een groot deel van de vezels die in fruit horen te zitten. Hierdoor worden de fruitsuikers sneller opgenomen in het bloed. Neem dus liever heel fruit.
Suikerverslaving voorkomen ‒ Tip 6: Beperk alcohol
Ook alcohol bestaat uit koolhydraten (suikers). Matig daarom je alcoholinname.

Wanneer we grote hoeveelheden suiker eten, zou het lichaam ook het aminozuur tryptofaan van de bloedstroom naar het centrale zenuwsysteem overbrengen, waar het in serotonine wordt omgezet. Als men op regelmatige basis teveel suiker eet, kan dit tot een chronisch serotonine-overschot en tot een dopamine-gebrek leiden, waardoor men sneller geïrriteerd geraakt.

Bron: www.bomi-1-gezondheid.com

BAARN - Veel suiker eten is net zo verslavend als sommige drugs. Voor mensen die een dieet volgen is dat geen nieuws, maar nu is het wetenschappelijk bewezen in een Amerikaanse studie met ratten.
Wanneer de ratten veel suiker ineens aten, steeg het gehalte aan dopamine in het beloningscentrum in hun hersenen. Deze stijging is ook te zien bij drugsmisbruik en daarmee lijkt het eten van veel suiker ineens op drugs, aldus onderzoekers van de Princeton University in New Jersey. Normale consumptie van suiker laat deze verslavingsverschijnselen niet zien.

De diertjes kregen drie weken lang elke ochtend suikerwater te drinken. Wanneer ze een paar weken geen suikerwater kregen, lieten ze tekenen van ontwenning zien. Als ze dan eindelijk weer de zoetstof te drinken kregen, dronken ze meer dan ooit tevoren.

Verslavingsgevoelig
Wanneer de suikerverslaafde ratten alcohol aangeboden kregen, dronken ze hier ook meer van dan andere niet-verslaafde ratten. Het zou dus zo kunnen zijn dat mensen die verslavingsgevoelig zijn, ook eerder aan suiker verslaafd kunnen raken. Maar de onderzoekers hebben nog geen bewijzen dat het bij mensen net zo werkt als bij ratten.

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuws/2859/suiker-kan-verslavend-zijn