Slaap & stofwisseling

Slaapproblemen vertragen stofwisseling
Recente onderzoek heeft aangetoond dat te weinig slaap de manier waarop we voedingsstoffen zoals koolhydraten verbranden in de war brengt wat kan leiden tot glucose intolerantie en waarschijnlijk meer honger en een vertraagd metabolisme.

Minder of te weinig slaap zal ook je energie overdag beïnvloeden en ervoor zorgen dat je je training overslaat omdat je 'te moe' bent. Middelen zoals slaappillen of alcohol zorgen dan weer voor een algehele vertraging van je metabolisme.

Wanneer we slapen verloopt onze nacht telkens in een aantal stadia. 50% van de totale slaaptijd wordt doorgebracht in lichte slaap, een kwart in diepe slaap (vooral in het begin van de nacht) en de rest is dromen of droomslaap. Voldoende slaap uit deze beide laatste slaapfasen bepaalt het gevoel "uitgeslapen te zijn".

Eén op de tien West-europeanen lijdt aan chronische slapeloosheid.
Slapeloosheid heeft invloed op de kwaliteit van de slaap, niet op de duur. Slaapt u minder dan acht uur maar voelt u zich overdag fit, dan moet u zich geen zorgen te maken: u bent een efficiënte slaper. "Kortslapers" kunnen toch uitgerust zijn, doordat ze dieper slapen!

www.metabolisme.be


Te weinig slaap

Te weinig slaap zorgt ervoor dat koolhydraten minder goed worden verbrand. Het gevolg hiervan is een vertraagde stofwisseling en meer trek in zoetigheid. Te weinig slaap wordt door je lichaam ervaren als stress, en in tijden van stress schiet de behoefte aan zoetigheid omhoog, terwijl het vermogen van het lichaam om voedsel om te zetten in energie afneemt. Het gevolg is dat er extra vet wordt opgeslagen.