Omega 3 tekort

Wanneer men last heeft van de volgende symptomen zou dit kunnen wijzen op een omega 3 tekort:

-Vermoeidheid
-Slecht geheugen
-concentratie stoornissen
-angst
-spanningen
-slecht inslapen
-troebel/wazig zien
-stemmingswisselingen
-overgevoeligheid voor fel licht
-dorstig
-droge ogen
-dorst
-veel urineren

Ongeveer 60% van de mensen zou een tekort aan omega-3-vetzuren hebben. Dat is zorgelijk, want dit zijn de vetten die nodig zijn voor een goede hersenfunctie.

Omdat ook andere organen omega-3-vetzuren nodig hebben, kun je tekorten herkennen aan huidproblemen: eczeem, droge huid, rood, slechte wondgenezing en ook aan steeds terugkomende ontstekingen.



DHA nodig voor serotonine-receptor

Eén van de omega-3-vetzuren noemen we DHA. Die stof is nodig om de dopamine en serotonine-receptoren te onderhouden, die betrokken zijn bij regulatie van het gedrag en de stemming. Problemen op dit vlak kunnen leiden tot ADHD en stemmingsstoornissen. Als je onvoldoende DHA in je bloed hebt, worden de door de mens gemaakte transvetzuren als opbouwmateriaal voor de receptoren gebruikt. Gevolg is dat de dopamine-receptoren vervormd raken, omdat transvetzuren een andere vorm hebben als DHA. Gebeurt dat jaar na jaar, dan ontwikkelt zich langzaam een stemmingsstoornis, zoals depressiviteit.



Leren bemoeilijkt door tekort aan DHA

Het probleem zou nog het ergst zijn m.b.t. de hersenen van kinderen, omdat die volop in ontwikkeling zijn.

Bij het leren moeten de neuronen in de hersenen nieuwe paden maken. Daarvoor is DHA nodig. De meeste kinderen hebben daar echter tekort aan. In dat geval gebruiken de hersenen andere soorten vetten met verkeerde vorm, waardoor het netwerk van neuronen zich langzamer ontwikkelt. Gevolg: leer- en gedragsproblemen.


Bronnen van omega-3-vetzuren

Visolie (waaronder levertraan), groene bladgroenten, sommige zaden en noten (walnoten), vette vis en wild zijn rijk aan omega-3-vetzuren. Koeien, kippen en andere dieren hebben een hoger gehalte aan omega-3, als ze vrij hebben kunnen scharrelen, waardoor ze meer groene groenten binnen kregen. Je zou als supplement capsules met visolie kunnen innemen. Standaard bevatten die 180 mg EPA en 120 mg DHA. Je moet ongeveer één capsule nemen voor elke tien pond aan lichaamsgewicht en dan bij voorkeur verspreid over twee doseringen.

(Bron: Current Atheroscler Rep. Mar;3(2):174-9)