Natuurlijke middelen

Serotonine verhogen met natuurlijke middelen.

Hoe wordt serotonine aangemaakt? De grondstof voor serotonine is tryptofaan. Tryptofaan (Trp) is een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren en hoort bij de categorie essentiële aminozuren.

Tryptofaan → 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) → Serotonine → Melatonine

Het verhogen van de hoeveelheid tryptofaan in het lichaam verhoogt dus indirect de hoeveelheid serotonine in het lichaam.

Tryptofaan komt onder andere voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade. Het menselijk lichaam maakt niacine (vitamine B3) aan uit tryptofaan. Een groot tekort aan vitamine B3 kan resulteren in een tekort aan Tryptofaan, echter komt dit niet veel voor aangezien vitamine B3 en vooral tryptofaan voldoende in voeding voorkomen.

L-Tryptofaan (de variant welke in de natuur voorkomt) is ook als aanvulling verkrijgbaar bij sommige drogisterijen, apotheken en zelfs smartshops. Het kan slaapbevorderend, angstdempend en als antidepressivum werken. Ook heeft het een positieve invloed op de ontwikkeling van de spieren, bij bijvoorbeeld bodybuilders. L-Tryptofaan werkt nauw samen met vitamine B6 oftewel pyridoxine. In de meeste tryptofaansupplementen is vitamine B6 toegevoegd.

Het kan ook neveneffecten hebben (bijwerkingen). Wazig zien, duizeligheid, vermoeidheid en een licht psychisch onwelzijn (men voelt zich heel vreemd/wazig) kunnen voorkomen. In een aantal landen is L-Tryptofaan verboden of verboden geweest aangezien het in verband werd gebracht met een aantal ziektegevallen en sterfgevallen.
Bron: wikipedia.org

Belangrijke kruiden ter verhoging van serotonine:

Griffonia extract wordt verkregen uit de Afrikaanse plant Griffonia Simplicifolia, de plantenfamilie waartoe ook carob behoort. Griffonia staat vooral bekend om het hoge gehalte 5 hydroxy tryptofaan (5 HTP), de directe voorloper van serotonine. 5 HTP wordt in de lever en in de hersenen zeer makkelijk omgezet naar serotonine. Serotonine zélf kan de bloed-hersenbarriere niet passeren.
Rhodiola extract is afkomstig van de plant Rhodiola Rosea, behorend tot de plantenfamilie Crassulaceae en voornamelijk voorkomend in Oost-Siberië en Azië. De belangrijkste werkzame stoffen van Rhodiola zijn de fenylpropanoïden. Hiertoe behoren o.a. salidroside en rosavine. De belangrijkste eigenschappen van rhodiola zijn de regulatie van de hormonale boodschappers bij stress en de verbetering van de werking van neurotransmitters, in het bijzonder serotonine. Rhodiola verbetert het transport van 5 HTP naar de hersenen. Verder remt het twee enzymen, te weten MAO (monoamine oxidase) en COMT (catechol-o-methyltransferase). Deze enzymen breken serotonine af tot het inactieve 5 Hydroxy indolazijnzuur.

`Als je te gestresst en veel angstaanvallen hebt je de combinatie van tryptofaam, magnesium en vitamine B complex moet nemen. Ze vertelde dat jou lichaam gewoonlijk adrenaline (voor de energie) en serotonine (voor een blij en rustig gevoel) aanmaakt. Maar dat je zodra je langdurig gestresst bent en angstaanvallen hebt, alle voedingsstoffen voor de adrenaline gebruikt worden. Dat het vluchtinstinct in ons belangrijker is dan het blije gevoel. En als je dan tryptofaam, magnesium en vitamine b complex combineert, je de serotonine weer aanvult.

Je moet L Tryptofaan in combinatie met vit B3 slikken.


Onderzoeken laten zien dat 5 HTP even goede, of betere resultaten geeft dan farmaceutische antidepressiva, echter met beduidend minder bijwerkingen. Om klachten die het gevolg zijn van een teveel aan serotonine (het zgn. “hoog serotonine syndroom”) te voorkomen, wordt geadviseerd om natuurlijke preparaten niet samen te gebruiken met farmaceutische antidepressiva. Het serotoninetekort kan op een natuurlijke wijze worden opgeheven door de voeding, want door het eten van relatief veel koolhydraten en weinig proteïne wordt de aanmaak van serotonine in de hersenen gestimuleerd. Een tekort aan koolhydraten leidt tot een verlaging van de hoeveelheid serotonine in de hersenen en daardoor tot een verslechtering van de stemming. Serotonine moduleert ook de trek in koolhydraten. Naarmate er minder serotonine actief is neemt de trek in koolhydraten toe.. Innerlijke onrust remt de aanmaak ervan. Sommige natuurlijke preparaten kunnen het lichaam helpen om het serotoninetekort aan te vullen. Bij depressies worden daartoe vaak geneesmiddelen voorgeschreven, bijvoorbeeld ‘selectieve serotonine heropname remmers’, die ervoor zorgen dat de heropname van serotonine uit de synapsspleet geremd wordt, waardoor de werkzaamheid ervan wordt verlengd. Een dergelijk middel werkt doorgaans pas na één of meer weken en het duurt maanden voor het lichaam het tekort zelf kan aanvullen.


Ervaringen gebruikers

Als je tryptofaan wilt gebruiken kun je dit het beste doen onder begeleiding van iemand die daar meer van af weet, b.v. een orthomoleculair arts of therapeut. Zie voor adressen www.mbog.nl
Het beste is tryptofaan samen te slikken met vitamine B6 en /of een vitamine B-complex, en magnesium (en/of een mineralen complex).
Deze stoffen zijn noodzakelijk voor een goede omzetting van aminozuren als tryptofaan.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe het precies zit, maar het lijkt erop dat sommige mensen zieker worden van tryptofaan doordat ze deze stof niet goed kunnen omzetten (door gebrek aan co-factoren?) waardoor "verstorende" stoffen zouden kunnen ontstaan.

Probeer ook de bron van je klachten op te sporen!

succes,

groeten
Paulien
(zelf patient, bioloog en orthomoleculair therapeut i.o.)


5 HTP staat voor 5 hydroxy tryptofaan: het is de stof die tussen tryptofaan en serotonine in zit. Dus tryptofaan zet je om in 5HTP en dat weer in serotonine.
Dat betekent dat je van 5 HTP ook minder hoeft in te nemen-
een capsule 5 HTP bevat ongeveer 50 mg en tryptofaan bijvoorbeeld 300 mg.

Echter 5 HTP mag in Nederland niet meer vrij verkocht worden! Sinds een jaar of zo.

Ik heb zelf goede ervaring met het kruid Rhodiola rosea. Dit kruid verhoogt de omzetting van tryptofaan in 5 HTP en serotonine. Pas ook hier wel op met de dosering: ik gebruik iets van 50 mg terwijl capsule doorgaans 250 mg bevat (Solgar).

Ik heb overigens niet het idee dat tryptofaan suppletie op grote schaal problemen oplevert. Het staat zeker niet bekent als een potentieel "gevaarlijk middel".

Het beste is dit te bespreken met een orthomoleculair geschoold arts / therapeut, zie www.mbog.nl


Waarom 5-HTP superieur is aan L-Tryptofaan?

Zoals je wellicht al wel hebt opgepikt is L-Tryptofaan de absolute grondstof voor serotonine. Dit aminozuur kan worden omgezet naar 5-HTP en dat vervolgens weer naar 5-HT. Een logische vraag die dan in je opkomt, is dan iets als: "kan ik dan beter L-Tryptofaan nemen, of 5-HTP?"

Hoewel ik wel eens gehoord heb dat 5-HTP tot wat meer fluctuaties leidt in je serotoninespiegel, en hoewel de kans op overdoseren wat reëler is, denk ik dat 5-HTP superieur is aan L-Tryptofaan (als je doel het verhogen van je serotoninepeil is in ieder geval).

De argumenten:
- L-Tryptofaan wordt slecht opgenomen, omdat het hetzelfde transportmiddel nodig heeft als een aantal andere aminozuren[7]. Hierdoor wordt de opname dus gigantisch tegengewerkt; je kunt L-Tryptofaan dus niet innemen met eiwitrijke maaltijden.

- De omzetting van L-Tryptofaan naar 5-HT wordt ook nog eens verminderd doordat de opgenomen L-Tryptofaan ook nog omgezet kan worden in niacine (vitamine B3)[8], of energie, of eiwitproductie.

- Van 5-HTP wordt zo’n 70% geabsorbeerd, en de 5-HTP kan alleen worden omgezet naar serotonine[9]. Dit supplement kun je dus probleemloos innemen bij een maaltijd.

Kortom: 5-HTP is in elk opzicht beter dan L-Tryptofaan als het verhogen van je 5-HT-spiegel je doel is.



DIET

Avoid food additives, artificial sweeteners, sugar and wheat. Eat a whole-foods diet – organic if possible – and avoid processed and junk food. Also read The Yeast Connection and Women’s Health (Crook and Dean, 2005) and IBS for Dummies (Dean and Wheeler, 2005) since both yeats and IBS are associated with anxiety and depression. Understanding and treating these conditions under the supervision of a knowledgeable practitioner can enhance use of the following supplements:

SUPPLEMENTS

Magnesium citrate 300mg twice daily

Calcium citrate 500mg daily

B complex 50-100mg per day (derived in whole or in part from natural food sources)
http://www.blogger.com/img/blank.gif
5-hydroxytryptamine (5-HTP): 50-100mg half an hour before meals, three times a day (this is an amino acid that crosses the blood-brain barrier and is naturally converted to serotonin; it has the same action as Prozac, but no side effects).

St John’s wort 300mg standardized extract three times a day

Bron: http://elektralife.com