Jodium Tekort zelf Testen Jodium Thuis Test


Jodium tekort zelf testen

JODIUM TEKORT? Jodium Thuis Test

Deze Jodium Thuis Test is niet zo precies als een urine test (online bestellen vanaf 59 euro) maar geeft ook een goede indicatie.


1.Koop oplossing jodium bij Kruidvat

2.Breng jodium op je been en de arm. De plaatsen zijn zeer belangrijk! Sommigen zeggen op de arm, sommigen de been. Zie mijn resultaten en foto's hieronder. 
Er is een groot verschil tussen benen en armen. OOK DE RESULTATEN ZIJN VERSCHILLEND!
Jodium moet minimaal 12 uur zichtbaar blijven


 Jodium thuis test 1
10:25 jodium aangebracht  op armen en een been. Ik weet niet of het echt is maar ik voel me beter. Helder in mijn hoofd. Mijn lui linker oog kan zien, die bijna altijd niet goed kan zien, kan nu beter zien. Ik voel me beter.
Verkeerde plaats op de arm!

Mijn been


10:40 Ik voel me goed. Ik heb helder hoofd. Het meest bizarre is dat, ik goed zie! , veel beter in elk geval. Meestal moet ik met mijn ogen inzoomen om in de verte te kijken. Nu kan ik ontspannen kijken. De Jodium op mijn benen bijna verdwenen. "Opgedronken" door mijn huid.  De jodium op armen is goed zichtbaar nog. Ik denk dat het met een type van huid te maken heeft. De huid op armen absorbeert niet zo goed als die op de benen.

11:30 De Jodium op mijn been is bijna helemaal verdwenen! Al 1 uur later! Op mijn arm niet. Meer opgedroogd

13:35 De Jodium is 2 uur later op mijn been helemaal verdwenen!
Dit betekent:  IK HEB JODIUM TEKORT!


Mijn been. Geen Jodium!


 Jodium thuis test 2


11:55 jodium aangebracht op mijn arm en een been. 
De binnenkant van mijn arm

Mijn been


13:35 De Jodium is bijna helemaal van mijn been verdwenen! Mijn benen absorberen "drinken" jodium zo snel!
Mijn been


De binnenkant van mijn arm

16:35 De Jodium is verdwenen. Mijn lichaam heeft Jodium geabsorbeerd






Het is belangrijk voldoende jodium binnen te krijgen. Bij een tekort aan jodium gaat de schildklier trager  werken en opzwellen. Dit heet ook wel struma of krop. Bij kinderen leidt een jodiumtekort tot een  groeiachterstand en een verminderd leervermogen en bij een groot tekort tot dwerggroei (cretinisme). In Nederland was een jodiumtekort lange tijd een probleem. Daarom is er na de Tweede Wereldoorlog  voor gekozen om jodium toe te voegen aan keukenzout en bakkerszout. Eerst verplicht voor bakkers, vanaf 2009 vrijwillig.  

90% van Americanen hebben jodium tekort. Een substantieel deel van de bevolking van alle westerse landen kampt met jodiumdeficiëntie, zo blijkt uit rapporten van Wereldgezondheidsorganisatie WHO.  Bij het bestuderen van beide rapporten wordt duidelijk dat jodiumdeficiëntie mondiaal gezien en ook binnen de Europese bevolking een belangrijk gezondheidsprobleem vormt. Diverse landelijke studies in onder andere de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland laten eenzelfde beeld zien: verschillende landen rapporteren in de loop der jaren een stijging van de deficiëntie

 Jodium thuis test  Hoe en Wat
Ook een goede aanwijzing kan de volgende simpele test zijn. Smeer een plek op je huid ter grootte van een golfbal in met jodium-oplossing . De binnenkant van de bovenarm, in de elleboog of op de pols werkt het beste. Zorg dat kleren en andere materialen niet in contact komen met de oplossing, omdat het agressieve vlekken achterlaat op alles waar het mee in aanraking komt. In geval van jodiumtekort verdwijnt de oranjebruine kleur binnen 2-3  uur, soms al binnen twintig minuten. Bij een mogelijk tekort aan jodium, zal de vlek na twee tot vier uur vervagen. Als je waarschijnlijk voldoende jodium binnenkrijgt, dan zal de vlek tot wel 24 uur nadien blijven zitten.



Let op; alleen laboratorium onderzoek kan natuurlijk werkelijk de status bepalen, het is een indicatie over een mogelijk tekort!






Your doctor can order an iodine deficiency test, but a more economical option is to perform an at-home skin test (also sometimes called a “patch test”). The test is crude, but it provides a useful measure of your iodine status.


How to Do It

  1. Before bed, use tincture of iodine (the orange variety) to paint a 3-inch square patch on the inside of your forearm, the inside of a thigh, or your abdomen.
  2. The next morning, inspect the painted area. If all the color remains, then your iodine level is adequate. If all the color is gone, then you definitely have an iodine deficiency. Varying degrees of color loss correspond to your degree of iodine deficiency.

You can repeat the test in a month or so after supplementing with iodine to see how you’re doing.

Is the Iodine Patch Test Actually Reliable?

Although several recent studies have demonstrated increases in iodine levels through skin absorption suggesting the result of this test may reflect a deficiency or adequacy of iodine, a lot of other factors suggest otherwise.

Thuis Jodium test Stap voor stap https://www.wikihow.com/Test-Iodine-Levels

Een aantal kenmerken van een jodiumtekort

  • Cystevorming in de borsten, baarmoeder of eierstokken.
  • Krampen (dat kan ook van een magnesiumtekort komen).
  • Veelvuldige ontstekingen.(denk ook bij chronische blaasontstekingen aan een mogelijk jodium tekort)
  • Onverklaarbare gewichtstoename.
  • Onverklaarbare chronische vermoeidheid.
  • Zeer droge huid.(maar ook droogte van ogen, mond of slijmvliezen)
  • zeer moeizaam of niet kunnen zweten
  • te weinig aanmaak van maagzuur 
  • Overmaat aan taai of dik slijm.
  • Hartritmestoornissen.
  • kleine kersrode 'speldenknopjes' vaak op de romp (deze duiden vaak op een overbelasting van bromium: dit heeft een jodium tekort tot gevolg)
  • concentratie-, geheugen- en vertraagde mentale ontwikkeling

Een jodiumtekort lijkt in eerste instantie lastig te ontdekken, omdat de symptomen erg generiek zijn. Herken jij de onderstaande symptomen, dan is het verstandig om je jodiumgehalte eens te laten testen:
  • koude handen en voeten;
  • droge huid en haren (breekbare haren);
  • breekbare nagels;
  • hese stem;
  • lusteloosheid en somberheid;
  • een verhoogd cholesterolgehalte;
  • slecht geheugen;
  • spierkrampen en –zwakte;
  • opgezwollen ogen en pafferig gezicht;
  • abnormale gewichtstoename.

Symptomen jodiumtekort

Een jodiumtekort is lastig te herkennen omdat de symptomen erg generiek zijn: koude handen en voeten, een droge huid, droge en breekbare haren, breekbare nagels, haaruitval, een hese of krakende stem, vermoeidheid, lusteloosheid, traagheid in denken en handelen, een verhoogd cholesterolgehalte, spierzwakte en spierkramp, gezwollen ogen, een pafferig gezicht, abnormale gewichtstoename door een tragere stofwisseling, constipatie, een tragere hartslag, geheugenverlies, concentratiestoornissen, somberheid, depressiviteit, een verminderd libido, oedeem, dikke enkels, een vergrote schildklier en doofheid.

Hoeveel jodium hebben we nodig?

De Gezondheidsraad heeft geen specifieke aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor jodium vastgesteld. Daarom wordt in Nederland voor jodium het advies van de Nordic Council en de EFSA (European Food Safety Authority) gevolgd. Voor volwassenen is de ADH voor jodium 150 microgram. Voor baby’s en kinderen ligt de ADH voor jodium tussen de 50 tot 120 microgram, afhankelijk van de leeftijd. Tijdens de zwangerschap worden vrouwen geadviseerd 175 microgram jodium per dag binnen te krijgen en voor vrouwen die borstvoeding geven is de ADH 200 microgram. Deze laatste aanbevelingen zijn in Nederland lager dan in de Verenigde Staten. Daar wordt aan vrouwen tijdens de zwangerschap en borstvoeding respectievelijk 220 en 290 microgram geadviseerd.
De Wereld Gezondheidsorganization (WHO) en UNICEF (United Nations Children's Fund) adviseren nog meer jodium tijdens de zwangerschap, namelijk 250 microgram.
Ook de veilige maximumgrens voor jodium verschilt nogal. Zo is deze hier in Nederland vastgesteld op 600 microgram, terwijl in de VS men veilig tot 1100 microgram per dag mag innemen! Veel artsen en voedingsdeskundigen waarschuwen tegen een te hoge inname van jodium.

Volgens de WHO wegen de voordelen van jodium echter veel zwaarder dan de nadelen van een tekort. Let er op dat wanneer je je jodiuminname verhoogt, het belangrijk is om hierbij ook extra selenium te nemen. Deze twee stoffen hebben namelijk een belangrijke samenwerking in het lichaam. Tip: met 1-2 paranoten heb je al je dagelijkse seleniumbehoefte binnen!



In NL staat max op 150 mg

IN JAPAN KRIJGEN ZE 100-150 KEER MEER JODIUM BINNEN door DE VOEDING!
We estimate that the Japanese iodine intake--largely from seaweeds--averages 1,000-3,000 μg/day (1-3 mg/day). Bron

WAT KUN JE ETEN?



In Nederland was een jodiumtekort lange tijd een probleem. Daarom is er na de Tweede Wereldoorlog voor gekozen om jodium toe te voegen aan keukenzout en bakkerszout. Sinds jodium in brood zit, komt de ziekte struma (of krop) in Nederland niet of nauwelijks meer voor. Naast broodzout kun je jodium alleen uit dierlijke producten halen: vis, ei en zuivel, of uit zeewier. Jodium en zeewier zijn op die manier met elkaar verbonden.

Lees meer op https://supersnelgezond.nl/jodium/



De top 10 zeewier met het meeste jodium

Waar kopen?

Zeewier gesneden

IJslands Zeewier gesneden bevat gezonde mineralen en in combinatie met water (weken) helpen ze bij het afvoeren van giftige stoffen in je lichaam. Zeewier kun je door de salade doen maar bijvoorbeeld ook door de boter zoals ze het in IJsland eten.

Kombu Fumet Zeewier BIO

Kombu zeewier bladeren is een van de gezondste groenten op deze wereld, zo niet de gezondste. Gedurende 50 minuten te laten weken in lauw water en 5 minuten te koken verkrijgt men een zacht Kombu blad, even afgieten en naar behoefte en smaak toevoegen.        
           


Jodium in een vegetarisch voedingspatroon
Jodium zit in dierlijke producten als vis, zuivel en ei. Het zit ook in zeewier en algen. Daarnaast wordt
het toegevoegd aan brood- en keukenzout. Vegetariërs die zich aan de Schijf van Vijf houden, met 4
eieren per week, een halve liter zuivel per dag en 40 gram kaas per dag, krijgen daarmee al twee derde
van hun benodigde jodium binnen. De resterende 50 microgram kun je halen uit twee boterhammen
(volkoren, bruin of wit maakt niet uit), mits die gemaakt zijn met bakkerszout waar jodium aan is
toegevoegd. In biologisch brood wordt vaak geen gejodeerd zout gebruikt, omdat de biologische
bakkers dat onnatuurlijk vinden. Biologisch brood uit de supermarkt is vaak wél met gejodeerd zout
gemaakt.
Zeewier  en  algen  nemen  het  jodium  (en  eventuele  vervuiling)  op  uit  het  zeewater.  Het
Voedingscentrum raadt aan terughoudend te zijn met vaak (gedroogd) zeewier als vleesvervanger of
groente te eten. Zeewieren kunnen namelijk sterk variëren in de hoeveelheid zware metalen, jodium,
ijzer, vitamine B1 en zout en het is niet altijd duidelijk hoeveel er daarvan inzit. Teveel jodium is
schadelijk, en je zit al snel aan de aanvaardbare dagdosis als je vaak of veel zeewier eet. Uit Australisch
onderzoek blijkt dat het jodiumgehalte vooral in bruinwieren als kelp, kombu en wakame erg hoog kan
zijn.
Visvetzuren uit algen
Als je geen vis eet, zoals de meeste vegetariërs, kun je de gezonde ‘visvetzuren’ (DHA en EPA) ook uit
algen halen. Dat doet vis namelijk ook. Zwangeren hebben een verhoogde behoefte aan DHA en EPA,
en het advies van de Vegetariersbond is om dan een vegetarisch algensupplement te slikken. Als je niet
zwanger bent en voldoende omega-3 vetzuren uit plantaardige olie en noten binnenkrijgt, behoef je
geen aanvulling in de vorm van supplementen.
Nep-vitamine B12 in algen en zeewier
Plantaardige voedingsmiddelen als zeewier en lupine lijken vitamine B12 te bevatten, maar dit is een
niet-werkbare vorm. Hier moet je dus niet op vertrouwen voor je B12-voorziening. Werkzame vitamine
B12 zit ‘van nature’ alleen in dierlijke producten, en als je geen vlees of vis eet moet je dit dus uit zuivel
en eieren halen. Mensen die geen zuivel en eieren gebruiken moeten een vitamine B12-supplement
slikken, of met B12 verrijkte producten in voldoende mate moeten gebruiken zoals sojamelk met
toegevoegde vitamine B12 en calcium.
Zeewier en algen in vleesvervangers
Algen (meer dan zeewier) zijn efficiënt te kweken op plaatsen die ongeschikt zijn voor landbouw. Ze
kunnen ingezet worden als duurzame biodiesel, visvoer, kleurstoffen en bioplastics. Om algen rendabel
te kweken moet echter wel de productie-efficiëntie omhoog en de kosten omlaag. Wellicht dat algen,
gezien hun hoge  eiwitgehalte, in de toekomst ook vlees kunnen vervangen. Er is al een aantal
vegetarische burgers met algen om de markt, maar het algenaandeel in deze burgers is vooralsnog laag
(een paar procent), en het jodiumgehalte hoog (hoger dan de dagelijks aanvaardbare hoeveelheid). Aan
oplossingen van dit laatste probleem wordt gewerkt. Zo kun je denken aan het wassen van het zeewier
waardoor de jodium uitspoelt, of algen kweken op land in water zonder (of met een gecontroleerde
hoeveelheid) jodium.