Omega 3 per dag

Omega 3 per dag

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). 

Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding.Op de vraag hoeveel omega 3-vetzuren je per dag moet binnenkrijgen, wordt door verschillende gezondheidsorganisaties antwoord gegeven. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid DHA en EPA die zij aanbevelen, varieert van zo’n 200 tot 500 mg per dag voor een gezonde volwassene. 



Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan :

ALA

Voor ALA heeft de Gezondheidsraad een adequate inname vastgesteld. Het advies geldt dat 1% van de calorieën die je op een dag nodig hebt van ALA komt. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën per dag binnenkrijgt, komt dit neer op zo’n 2 gram ALA per dag. Voor een man die gemiddeld 2.500 kilocalorieën per dag eet, komt dit neer op zo’n 3 gram. 

Visvetzuren EPA en DHA

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis (visvetzuren) binnen te krijgen. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week 1 portie vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals haring of zalm. 


Advies uit buitenland: Adult males and females

According to the National Institutes of Health (USA), there are not enough data available to work out a recommended daily allowance of omega-3 for healthy adults. There are also no specific recommendations for EPA and DHA separately.

Other sources have estimated an adequate intake (AI) for omega-3s. AI is the amount a person needs to ensure nutritional adequacy.

One report from 2008 suggests that adult males and females should get around 0.25 grams (g) of EPA plus DHA per day for their AI.

For an AI of ALA, the NIH recommend 1.6 g for males and 1.1 g for females.

Omega-3 intake recommendations 

All individuals, regardless of age or health status, are encouraged to undergo blood testing and work with a physician who can make personalized recommendations based on their unique dietary needs. However, in the absence of testing, we have provided general daily recommendations, based on life stage and general health status. These recommendations are informed by: 1) extensive review of the omega-3 and human physiology literatures, 2) consideration of the many factors impeding omega-3 synthesis and absorption, 3) clinical evidence demonstrating that higher doses of omega-3s result in higher omega-3 levels,6,21 and 4) research indicating that doses as large as 5000 mg per day are safe for daily consumption by adults.

Importantly, these dosage recommendations should be combined with efforts to consume: 1) oily, wild-caught fish at least twice a week, and 2) a low intake of omega-6 fats (commonly found in vegetable oils, nuts, processed foods, etc.). This is because omega-6 fats compete with omega-3s for the enzymes needed to synthesize their fatty acid derivatives, and thus, excessive consumption of omega-6 fatty acids may effectively replace omega-3s within cell membranes. (For a comprehensive summary of omega-3 benefits and the risks associated with a high omega-6 to omega-3 ratio, see “An Introduction to Omega-3 Fats”.)

  • Healthy Children (ages 4-12): 2000 mg EPA+DHA per day
  • Healthy Adolescents (ages 13-18): 2000-3000 mg EPA+DHA per day
  • Healthy Adults (ages 18+): 3000-4000 mg EPA+DHA per day

Conclusie Omega 3 per dag:

Voedingscentrum:  200 milligram omega 3-vetzuren per dag

The National Institutes of Health (USA):  1.6 g for males and 1.1 g for females per dag. 

1.6 g = 1600 mg. Dit is 8 keer meer dag het Voedingscentrum adviseert!

Various mainstream health organizations have released their own expert opinions, but they vary considerably.

Overall, most of these organizations recommend a minimum of 250–500 mg combined EPA and DHA each day for healthy adults (Let op! Hier gaat het over EPA en DHA inname, niet over de Omega 3 in het totaal. Het betekent dat je meer Omega 3 moet innemen).

3000-4000 mg of EPA and DHA per day is supportive for most healthy adults!


LET ook OP HET BALANS TUSSEN OMEGA 3 en OMEGA 6 in JE VOEDING! 


Omega 3
Deze supplement BESTEL IK HIERGEBRUIK IHERB KORTINGSCODE (ILO824) om 5 dollar korting te krijgen. Als je voor meer dan 40 dollar bestelt krijgt u zelfs 10 dollar korting. Bestellen in US is hoe dan ook 2 a 3 keer goedkoper dan in Nederland. Dat heb ik uitgezocht. Vul de code ILO824 bij afrekenen (onderaan). Wilt u een gratis verzending? Bestel dan voor 50 dollar met de iHerb kortingscode ILO824. Dan betaalt u 40 dollar voor uw bestelling en betaalt u niets voor verzending (normaal vanaf 6 dollar. Het duurt 10 werkdagen voordat u uw bestelling thuis heeft (Ik heb al meerdere keren besteld).